بازار تبريز در چهارراه تجارت جاده ابريشم

استقلال، شرافت یک ملت سمیه میرزاپور
استقلال، شرافت یک ملت | سمیه میرزاپور
فروردین 22, 1400
صمد سرداری نیا
صمد سرداری نیا
فروردین 22, 1400
نمایش همه
بازار تبريز در چهارراه تجارت جاده ابريشم

بازار تبريز در چهارراه تجارت جاده ابريشم

بازار تبريز در چهارراه تجارت جاده ابريشم قرار گرفته و یکی از بازارهای بزرگ و قابل توجه خاورمیانه است. سبک معماری، آرایش مغازه ها، کثرت تیمچه ها، انواع مشاغل و وجود تعداد بسیاری مدرسه و مسجد، که در کنار سرایهای بازرگانی قرار گرفته، آن را نمونه عالی یک محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی به شمار می آورد. اهميت‌ بازار تبريز صرفاً مربوط‌ به‌ وسعت‌ آن‌ نيست‌، بلكه‌ مربوط‌ به‌ تسلط‌ بي‌نظير معماران‌ آن‌ در استفاده‌ از آجر و سازه‌هاي‌آجري‌ است‌ كه‌ فضاهايي‌ متنوع‌ و ساده‌ ايجاد كرده‌ است‌. بازار تبريز یکی از شاهکارهای جالب معماری ایرانی است، طاقها و گنبدهای مقرنس بلندی دارد که اگر بی نظیر نباشند دست کم، کم نظیر و اعجاب آفرینند.
مجموعة‌ بازار تبريز برخلاف‌ بازارهاي‌ ممالك‌ شرقي‌ و خود ايران‌، حصار مشخصي‌ دارد كه‌ داراي‌ درب‌هاي‌ ورودي‌ ويژه‌اي ‌است‌ كه‌ قديمي‌ترين‌ هسته‌هاي‌ آن‌ به‌ مسجد جامع‌ شهر متصل‌ است‌. در كل‌ بازار تبريز داراي‌ 20 راسته‌ و راسته‌ بازار، 35 سرا، 25 تيمچه‌، 11 دالان‌، 300 كاروانسرا، 250 مسجد و مدرسه‌،5500 مغازه‌ و حجره‌ و 40 صنف‌ و شغل‌ مي‌باشد.

بازار تبريز نشانه‌اي از فرهنگ دير پاي اين سرزمين و بقاياي آثار تمدن بسيار درخشان و قابل توجهي است كه از نياكان و مردمان اين سرزمين به يادگار مانده است. بازار بزرگ تبريز با تيمچه‌ها و سراها و كاروانسراهاي متعدد از اقتدار و رونق تجارت اين شهر در گذشته‌هاي دور و نزديك حكايت دارد. جاده ابريشم از چين و ماوراء چين تا تبريز ادامه داشته و اين شهر را به چهار راه ارتباطي عمده‌اي تبديل كرده كه تجارت جاده ابريشم به قفقاز و ماوراء قفقاز و از سوي ديگر به بصره و كشورهاي عربي و خاورميانه و آفريقا و از سويي استانبول و كشورهاي اروپايي از اين طريق برقرار مي‌شده است.
امروزه در تبريز، تجار و بازرگاناني هستند كه شهرت مسكوچي، ورشوچي، استانبوچي، كلكته‌چي، ايروانچي و … را كه دارند كه با پيشينه تجارت و صنعت در اين استان مرتبط هستند و پدرانشان در بسط و توسعه صنعت و تجارت در كالبد اقتصادي ايران مؤثر بوده‌اند.

با انتخاب تبریز به عنوان پايتخت در دوره ايلخاني، این شهر شكوفايي و رشد اقتصادي بیشتری يافت و از اين نظر تبريز مركز بازرگاني و داد و ستد و بزرگترين بازار معامله بين شرق و غرب محسوب مي‌گشت. اهميت بازرگاني تبريز در تمام دوران ايلخاني همانند اهميتي بود كه بغداد در دوران خلفاي عباسي داشته است. اين قدرت تجاري در دوره بعدي نيز چون تيموريان و صفويه وجود داشت. بعد از دوران صفويه بازار تبريز براي مدتي از فعاليت‌هاي گذشته باز مي‌ماند اما در عصر قاجار بار ديگر شكوفايي و عظمت گذشته خويش را باز مي‌يابد. در عصر قاجاريه بازار تبريز مركز تجارت ايران و از نظر ميزان مبادلات تجاري مقام اول را داشته است و بناي فعلي بازار تبريز يادگار آن عصر است كه از زمان عباس ميرزا نايب‌السلطنه قاجار، تبريز وليعهد نشين و دارالسلطنه ايران شد و رونق بازرگاني آن بيشتر گرديد و سراها، تيمچه‌ها، بازارهاي عالي و تازه احداث شدند.

ظهور امپراطوري در غرب آذربايجان براي تبريز بدبختي اقتصادي و سياسي به بار آورد و راه بازرگاني آسيا به اروپا بسته شد و به ناچار راه هاي بازرگاني تبريز و آذربايجان از راه روسيه و قفقاز به اروپا داير گرديد. همزمان با روي كار آمدن رضاشاه در ايران، تغييرات اساسي در وضع بازرگاني تبريز صورت گرفت و بازرگانان سابقه‌دار تبريزي، كه در روسيه و ديگر شهرهاي ايران شعبه‌هاي تجارتخانه داشتند، شعبات بازرگاني و تجارتي خود را به كشورهاي اروپايي نظير آلمان، فرانسه و ايتاليا انتقال دادند و با مسدود شدن راه ترانزيتي شوروي، اقتصاد آذربايجان لطمه شديدي ديد و بازار تبريز آن اعتبار و قدرت اقتصادي خود را از دست داد و كم كم اقتصاد آذربايجان به بنادر جنوب منتقل شد و گمركات آذربايجان به حد نهايت خود تنزل كرد و كوچ و مهاجرت بازرگانان از تبريز به تهران آغاز شد. بازار تبريز در چهارراه تجارت جاده ابريشم


Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/topraq/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286
مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *