کودکان کار در ایران | 12 ژوئن

گفت و گویی با استاد سرابی اقدم | موزه مشاغل تبریز
گفت و گویی با استاد سرابی اقدم | موزه مشاغل تبریز
خرداد 25, 1400
خانه مشروطه تبریز و حاج مهدی کوزه کنانی
خانه مشروطه تبریز و حاج مهدی کوزه کنانی
خرداد 25, 1400
نمایش همه
خانه مشروطه تبریز و حاج مهدی کوزه کنانی

سو استفاده جنسی و کودکان کار | 12 ژوئن

کودکان کار در ایران | 12 ژوئن : در دهه های اخیر، برخی از اشکال شدید خشونت علیه کودکان ، از جمله استثمار جنسی و قاچاق ، ختنه دستگاه تناسلی زنان (FGM) ، وادار کردن کودکان به کار ، درگیری مسلحانه و …  به صورت بین المللی اعتراض فعالان حقوق بشر و عامه مردم را برانگیخته است. برای بر طرف کردن چنین معضل بزرگ و وحشتناکی، درمانی سریع وجود ندارد اما، وادار به کار کردن و آزار کودکان امروزه به صورت عمومی، محکوم شده است. 

علاوه بر اشکال شدید خشونت علیه کودکان که پیش تر بر شمردیم، بسیاری از کودکان به طور مرتب در خانه ها و مدارس ، در سیستم های مراقبت و عدالت ، در محل کار و اجتماعات خود در معرض خشونت جسمی ، جنسی و روانی قرار می گیرند که حتی والدین و اطرافیان نیز از آسیبی که به کودکانشان به صورت ناخواسته وارد می سازند و عواقب ویرانگری که این خشونت ها برای سلامت کودکانشان در حال و در آینده خواهد داشت، بی خبرند.

کودک آزاری چیست؟

کودک آزاری تنها به معنای آسیب وارد کردن بر کودک نیست. کودکان در سراسر جهان از بسیاری از آسیب ها رنج می برند – سو تغذیه ، گرسنگی ، بیماری های عفونی ، نقایص مادرزادی ، بی سرپرست شدن ، بهره برداری اقتصادی، خشونت، جنگ و…
همه اینهایی که برشمردیم، تنها تعدادی از آسیب هایی بودند که در سراسر جهان متوجه کودکان است.

البته، همه آسیب هایی که به کودک وارد می شود کودک آزاری محسوب نمی شود. کودک آزاری آسیبی است که در نتیجه عمل عمدی انسان حاصل می شود. اساسی ترین ویژگی کودک آزاری این است که برای کودک مضر است و برای تندرستی اش زیان آور. همچنین بین آسیب غیر عمدی و عمدی تفاوت مهمی وجود دارد.

در مورد کودک آزاری و بی توجهی به کودک، (در مقابل سایر اشکال آسیب رساندن) خیانت در اعتماد کودک بسیار مخرب تر است چرا که منجر ایجاد معلولیت اجتماعی در وی می شود.

 کودک آزاری با بیکاری و فقر ارتباط مستقیم دارد. می توان میزان سواستفاده و غفلت از کودکان را به عنوان شاخص کیفیت زندگی خانواده ها در نظر گرفت ، و بدرفتاری را می توان به جای یک علت ، علائم مشکلات خانواده و عملکرد فردی دانست. بنابراین، میزان کودک آزاری در مناطقی که با تعداد بالاتری از خانواده های کم درآمد مواجه اند، بیشتر است.

سو استفاده جنسی و فحشا در کودکان کار

سواستفاده جنسی از کودک، عبارت است از هر عمل جنسی که بین بزرگسال و کودک اتفاق می افتد. این عمل جنسی می تواند مقاربت جنسی ، زنای با محارم، تجاوز جنسی ، رابطه دهانی ، لواط ، لمس قسمت های نامناسب بدن یا بوسیدن باشد. مروری بر مطالعات انجام شده در 21 کشور (که عمدتا توسعه یافته است) نشان داد که 7-36٪ از زنان و 3-29٪ مردان قربانی تجاوزهای جنسی در دوران کودکی بوده اند ، و اکثر مطالعات نشان داده است که دختران با 1.5-3 برابر بیشتر از مردان قربانی آزار و اذیت و بد رفتاری ها در درون خانواده بوده اند.  

تن فروشی کودک، شامل ارائه خدمات جنسی توسط کودک یا ترغیب کودک به انجام اعمال جنسی به عنوان تاوان انجام کاری و یا جبران خسارت مالی و یا غیر آن است. در سراسر جهان ، هر ساله تقریباً 1 میلیون کودک وادار به انجام فحشا می شوند و تخمین زده می شود که تعداد کل فاحشه های کودک به 10 میلیون نفر نیز برسد.

به طور كلی، كودكان فحشا انجام نمی دهند. اما بزرگسالانی كه به فحشا می پردازند کودک را وادار به ارائه خدمات جنسی می کنند،

تخمین زده می شود که حداقل 1 میلیون کودک دختر در سراسر جهان فریب شیادان را خورده اند یا بدترین شکل استثمار جنسی را تجربه کرده اند.

با مطالعه آمار و ارقام می توان به این نتیجه رسید که فحشا کودکان بیش از سایر کشورها، متوجه کشورهای فقیر و در حال توسعه است. در کشورهای در حال توسعه ای مانند برزیل و تایلند آمار سو استفاده جنسی از کودکان بی داد می کند. بر اساس آمار، بیش از 200000 کودک در این کشورها مورد سو استفاده قرار گرفته اند.

تن فروشی کودکان نه تنها دلیل مرگ و میر بالای میلیون ها کودک است ، بلکه نقض فاحش حقوق آنها است. . تن فروشی، بر سلامت جنسی کودکان تأثیر منفی می گذارد، باعث ایجاد آسیب روانی در کودک شده و آنها را در معرض تحمل خشونت بیشتری قرار می دهد.

بر اساس مطالعه ای جامع که توسط Terre des Hommes و سازمان حقوق کودکان آلمان Kindernothilfe انجام شده است، کودکان کار در سراسر جهان، سواستفاده کلامی، جسمی و جنسی را به عنوان اتفاقاتی که بیش از همه برایشان هراس انگیز بوده است، ذکر کرده اند.

کودکان از 25 کشور مختلف در گوشه و کنار جهان به نظرسنجی ‘Time 2 Talk’ گفتند که چگونه مورد ضرب و شتم قرار گرفتن توسط والدین ، ​​مراقبان ، اقوام و کارفرمایان باعث وحشت آنها هنگام کار شده است. پسری 15 ساله که در معدن سنگ هند کار می کرد در این نظرسنجی گفته است که کاری را که انجام می دهد را دوست ندارد. او می گوید: «مالک معدن ما را به خاطر اشتباهات کوچکمان خرد می کند.»

کودکان کار، به ویژه دختران، در مورد تهدید به آزار و اذیت جنسی و سو استفاده هایی که هنگام کار با آنها روبرو شده اند، با خبرنگار صحبت می کنند. آن ها،از لمس شدن بدنشان یا پیشنهاد های شرم آوری که از کارمندان و مشتریان در محل کارشان دریافت کرده اند، صحبت می کنند.

پسر بچه ای نیز که جمع کننده زباله در اندونزی است به محققان گفت: «وقتی دوستم از من می خواست شلوارم را باز کنم و مرا لمس می کرد، احساس شرم و ترس همه وجودم را احاطه کرده بود.»

آسیب دیدگی یا تصادف نیز از مواردی بود که برای کودکان کار هراس انگیز است. کودکانی که کارهای کشاورزی را انجام می دادند از درد و آسیب دیدگی دست و بازو و همچنین آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و مواد شیمیایی شکایت داشتند.

بر اساس آخرین آمار سازمان بین المللی کار ، بیش از 152 میلیون کودک در سراسر جهان مشغول به کار هستند. از این تعداد ، 73 میلیون کودک در شرایط اسفناکی کار می کنند که سلامتی، رشد و تندرستی شان به شدت در معرض خطر است. این در حالی است که 10 میلیون کودک دیگر نیز، به زور به بردگی گماشته شده اند.

مترجم: سئودا میرزازاده اصل
عکس: امیر محمد حسینی


Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/topraq/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286
مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *